De Yoga van de Negen Emoties
  Rasa Sadhana
 

Rasa Sadhana betekent letterlijk "emotioneel vasten". Het is een tantrische yoga die zich toespitst op het harmoniseren van de 9 emotionele essenties (Rasas) die de 9 essentiële emoties voortbrengen : liefde, vreugde, verwondering, moed, vrede, boosheid, angst, verdriet en afkeer.

In een eerste fase wordt geleerd hoe vrij te zijn van onaangename emoties. Nadien wordt de aandacht verlegd naar het beheersen en perfectioneren van aangename emoties. Dit legt de basis voor een echt diepe meditatie.

Mensen zijn er dikwijls van overtuigd dat ze hun gevoelens niet zelf bepalen, dat ze machteloos staan wanneer boosheid, angst, triestigheid, enz.. hen overvalt. Maar net die overtuiging is het probleem. Met Rasa Sadhana leren we dat we zelf - dikwijls in een fractie van een seconde - beslissen of we die emotie toelaten of niet.

Rasa Sadhana of emotioneel vasten valt zeer eenvoudig uit te leggen. We besluiten 's morgens dat we die dag zullen proberen om bijvoorbeeld niet boos te zijn. We kunnen altijd de volgende dag nog boos zijn... Wanneer dan toch een irritatie de kop opsteekt, zullen we dat meteen merken. En omwille van die belofte aan onszelf zal de boosheid ons dan niet kunnen overvallen. Het zal een object worden dat we detecteren, evalueren en over beslissen. In de meeste gevallen zal dat ook voldoende zijn om niet boos te worden.

Ligt het onderwerp van de boosheid wat moeilijker, dan kunnen we ze ook verder analyseren. Boosheid is altijd het gevolg van een niet ingevulde verwachting, een teleurstelling. Zo bijvoorbeeld zal een opstopping in het verkeer die je iedere dag op weg naar het werk meemaakt niet snel tot irritatie leiden, omdat je ze verwacht. Een file die onverwacht opduikt jaagt wel heel wat mensen op stang. Vraag je dus af wat je hebt verwacht en je zult de wortel uit je boosheid halen.

Van mensen waarvan we het meest houden, verwachten we ook het meest. Die kunnen ons dus erg boos maken. Wanneer iemand dan doelbewust een fout maakt tegenover jou, vraag je dan af of dat echt de bedoeling was of dat ze het veeleer niet konden laten. Dat ze het deden uit angst bijvoorbeeld, of gewoon domheid. Bestudeer je eigen fouten en je zult zien dat je die niet echt wilde maken, maar wel het gevoel had dat je niet anders kon. Dat is voor anderen ook zo.

Er vallen nog heel wat vragen te stellen die allemaal helpen om de boosheid onderuit te halen - die komen in de lessen uitgebreid aan bod. Ook belangrijk is het ontwikkelen van een andere manier van omgang met fouten van anderen, die ervoor zorgt dat je niet weerloos wordt, zonder daarom boos te moeten worden.

Wanneer één dag al goed lukt, dan kunnen we de periode uitbreiden, stapje voor stapje. Tot de sadhana blijvend wordt en een tweede natuur.

Voor alle duidelijkheid : het gaat er niet om boosheid of een andere emotie te onderdrukken. Zolang je er nog in je hoofd mee bezig bent, is je taak nog niet vervuld. Het gevoel moet echt weg. Behulpzaam zijn ook dingen die je kunt doen om je biochemie zo te veranderen dat de emotie minder ondersteund wordt door het lichaam. Zo bijvoorbeeld is bij boosheid evenvoudigweg veel water drinken zeer effectief.

Rasa Sadhana gaat ook over het werken met aangename emoties. Die kunnen op allerhande manieren gestimuleerd en onderhouden worden. Ook bijvoorbeeld voor een dag iedereen graag zien - zonder discriminatie - is een heel goede oefening.

Rasa Sadhana brengt je één zeer belangrijke troef : tevredenheid. Dat doet je spiritualiteit en je vermogen tot diepe meditatie enorm toenemen. Het ego is steeds de grootste hinderpaal in yoga, precies omdat ze ontvredenheid schept vanuit het besef, de angst dat ze niet bestaat. Uit die ontevredenheid komen allerhande verlangens voort naar dingen die ons gelukkig zouden moeten maken. Maar dingen maken ons niet gelukkig of ongelukkig - dat doen we zelf.

In relatie tot de 9 rasas betekent Rasa Sadhana 'eenvoudigweg' :

  • Leren assertief te zijn, zonder boosheid te voelen.
  • Leren verantwoordelijk te zijn, zonder angst te voelen.
  • Leren aan jezelf te werken, zonder ontevreden te zijn over jezelf.
  • Leren delen van het universele verdriet, bij het onvermijdelijke verlies van dat waaraan we ons hechten.
  • Leren houden van, zonder ongewenste hechting.
  • Leren lachen over het leven en jezelf, zonder anderen uit te lachen.
  • Leren uitdagingen aan te gaan, zonder zelfoverschatting.
  • Leren weten wat je niet weet, zonder wat je wel weet in vraag te stellen.
  • Leren je innerlijke vrede te versterken en te laten doorstromen naar alle andere Rasas.

Een interview over Rasa Sadhana gepubliceerd in het "Integral Yoga Magazine (in het engels) : p.1 - p.2 - p.3.

Meer informatie in het engels ook op www.rasas.info.

Leuk is ook deze video van een dansperformance door Samadhi Dance Company uit Utrecht, geïnspireerd door het boek "The Yoga of the Nine Emotions" : Navarasa Gauri.

Tekst door Peter Marchand

DIVERSE
 
Verwante websites :

Verklarende yoga woordenlijst

Leela Yoga lesgevers

Yoga Gent
Meditatie Gent

Gratis Yoga Gent gratis yogales elke woensdagavond te Gent Inschrijven op de Leela nieuwsbrief Yoga video clips Yoga audio : mantras, bhajans, lessen,... Overzicht van de yoga lessen en andere activiteiten in Gent