Pranayama - ademhalingsoefeningen
  Ashtanga Yoga - Pranayama
 

Over Pranayama zegt Patanjali letterlijk het volgende (de nummers zijn de nummers van de oorspronkelijke Yoga Sutras van Patanjali) :

Eens houding (Asana) is geperfectioneerd, volgen ademhalingsoefeningen (Pranayama) waarbij het in- en uitademen gestopt wordt (2.49). De ademhalingsoefeningen betreffen het vastgehouden van de adem na het inademenen, na het uitademen en op elk ander moment - ze zijn afhankelijk van plaats, tijd en frekwentie van de oefening - geleidelijk aan wordt de ademhaling subtieler en trager (2.50). De ultieme ademhalingsoefening (Pranayama) betekent het overstijgen van in- en uitademing (2.51). Daaruit ontstaat het oplossen van dat wat de lichtenergie bedekt (het lichtend aspect van Prana) (2.52). Daaruit ontstaat ook de capaciteit van de geest tot concentratie (2.53).

Prana is de levenskracht. In algemene zin is prana dan ook prakriti, de energetische kant van het bewustzijn. In meer specifieke zin duidt prana op dat wat veel levensenergie bezit, zoals de lucht. Daarom wordt prana vooral gezien als de ademenergie, maar ook bijvoorbeeld vers voedsel is een belangrijke bron van prana.

Pranayama schilderij door PW

Pranayama heeft een dubbele betekenis. Als pran-ayama duidt het op het vergroten van de levenskracht door ademhalingsoefeningen, zodat we de uitdagingen van het leven beter aankunnen. Als prana-yama duidt het op het verlagen van de levenskracht, zodat geest en lichaam rustig worden. Dat gebeurt vooral door het inhouden van de ademhaling, wat ook de opslag van prana-energie als tejas en ojas bevordert. Die energie kan dan gebruikt worden in diepe meditatie en absorbtie (samadhi), wanneer de adem helemaal stilvalt. Pranayama heeft ook nog vele andere gezonde bijwerkingen, zoals het reinigen van de energiebanen (nadis) en het balanceren van de doshas. In Hatha Yoga wordt pranayama heel bijzonder gebruikt om asana (houding) te realiseren.

De meeste pranayama oefeningen zijn af te raden indien de maag nog vol zit of in geval van constipatie.

Volgende zijn belangrijke pranayama oefeningen :

  • So-ham meditatie
  • Alsmaar trager en diep ademen.
  • Zuchten (kapalabhati)
  • Shitali
  • Sitkari
  • Afwisselend ademenen door de neusgaten of door een specifiek neusgat
  • Langzaam opbouwen van het stoppen met ademen, eerst na het inademen.
  • Specifieke ademhalingsoefningen voor de 5 Pranas : Prana - Udana - Vyana - Samana Apana
  • Nadi pranayama met diverse visualisaties
  • Samadhi Samana

Deze pranayamas worden in de praktijklessen aangeleerd.

Tekst door Peter Marchand

DIVERSE
 
Verwante websites :

Verklarende yoga woordenlijst

Leela Yoga lesgevers

Yoga Gent
Meditatie Gent

Gratis Yoga Gent gratis yogales elke woensdagavond te Gent Inschrijven op de Leela nieuwsbrief Yoga video clips Yoga audio : mantras, bhajans, lessen,... Overzicht van de yoga lessen en andere activiteiten in Gent